Mer eller mindre vellykkede forretningsideer

I dag er det kanskje lettere enn noensinne å få presentert gode forretningsideer til omverdenen. Entreprenørskap har blitt utrolig forenklet takket være innflytelsen til sosiale media, billig finansiering, teknisk utvikling og de nye systemene med crowdfunding, venturekapitalister, sosialt entreprenørskap og inkubatorer. Dagen situasjon med relativt høy arbeidsledighet gir også tilgang til godt kvalifisert arbeidskraft, som er den mest grunnleggende av alle ressursene som trengs for å få i gang en ny og vellykket bedrift. Samtidig er det viktig å innse at det finnes flere mennesker med forretningsideer der ute enn noen gang før og at du i dag konkurrerer ikke bare i lokalmiljøet og med andre nordmenn, men på sett og vis med hele verden. Både USA og Asia er fulle av entreprenørspirer som truer med å sette Europa på sidelinjen dersom ikke forretningsideer som blir lansert er de aller, aller beste.

Forretningsideer for den nye mediehverdagen

Dagens økonomi er i stadig økende grad en tjenesteøkonomi, slik at færre og færre forretningsideer egentlig dreier seg om fysiske produkter (i hvert fall relativt sett). I stedet er det stort behov for nye forretningsideer innenfor tjenester, og kansk
forretningsideerje særlig innenfor de nye sosiale mediene. Ett eksempel på en ny næring som er på gang er Instagram-konsulent, som er en ekspert på å optimere profilen til en bedrift eller for den saks skyld en enkeltperson på Instagram. Er du god på å ta og redigere bilder er det selvfølgelig en stor fordel i en slik setting, men det viktigste er at du skjønner hvordan popularitet på Instagram kan utnyttes økonomisk.

Et annet populært nytt felt er apper og andre digitale tjenester spesielt rettet mot barn. Dagens foreldre gjør det de kan for å gjøre barna lykkelige, og punger gjerne ut med hvilken som helst sum for å gi barna tilgang til de tjenestene de bare må ha.